WERK UITBESTEDEN AAN DERDEN (FREELANCER)

Waarom zou ik mijn werk uitbesteden aan derden, zoals een freelancer? Deze vraag krijgen wij van ondernemers regelmatig tijdens onze adviesgesprekken. Veel ondernemers vinden het spannend; zijn freelancers wel betrokken genoeg? Komen ze hun afspraken na? Zijn het geen slimme verkooppraatjes? Wij vertellen je alles over de voor- en nadelen van het outsourcen van werk of neem gelijk contact op.

Werk uitbesteden of zelf doen?

Het uitbesteden van werk wordt veelvuldig gedaan, denk maar aan de boekhouding, het tuinonderhoud of de vormgeving. Voor deze werkzaamheden is uitbesteding heel gebruikelijk. Tegenwoordig worden commerciële werkzaamheden ook steeds vaker uitbesteedt, vooral binnen het MKB. Dit heeft te maken met de enorme ontwikkelingen op binnen het vakgebied. Een constante bijscholing is daarom onmisbaar.

Is uitbesteden iets voor mij?

Een freelancer wil resultaat zien en daar zijn soms flinke ingrepen voor nodig. Ben erop voorbereid dat een freelancer huidige werkzaamheden onder de loep neemt én op korte termijn aanpassingen gaat doorvoeren. Ben je niet klaar voor verandering of durf je niet te vertrouwen op de ervaring van een expert? Dan past een junior medewerker wellicht beter bij je. Dit traject duurt een stuk langer, zodat je langzaam kunt wennen aan veranderingen. Wil je liever snel resultaat zien? Dan zijn dit de belangrijkste factoren waar je aan moet denken:

1. Risico
Iemand in loondienst nemen kan meer risico met zich meebrengen. Bij ziekte moet je iemand in loondienst gewoon doorbetalen. Daarnaast kun je een samenwerking niet zomaar beëindigen als er een periode minder werk is. Een freelancer is dan iets flexibeler inzetbaar.

2. Kosten
Een freelancer vraagt een hoger tarief. Dit komt o.a. omdat deze zelfstandige zijn/haar eigen risico’s moet dekken in de vorm van verzekeringen, pensioenpremie en vakantiegeld. Als je de kosten met elkaar wilt vergelijken dan dien je +/- 40% aan werkgeverslasten te berekenen bovenop het brutosalaris van iemand in loondienst. Bovendien is een freelancer een kenner in zijn/haar vakgebied, waardoor je t.o.v. een nieuwe werknemer minder tijd kwijt bent aan het inwerken, trainen en (bij)scholen.

3. Betrokkenheid
Ga je structureel uitbesteden voor een langere periode óf voor een tijdelijke klus? Elke ondernemer heeft zo zijn eigen beweegreden om wel of niet uit te besteden. De ene ondernemer blijft graag betrokken bij de werkzaamheden en zoekt meer tijdelijke support. De ander draagt het liefst alles over, zodat er weer ruimte ontstaat om op andere dingen te focussen. Welke optie heeft jouw voorkeur? 

Voorbereiden op het uitbesteden

Een goed begin is het halve werk; of je nu voor het eerst gaat samenwerken met een externe partij of als je dit vaker hebt gedaan.

  • Betrek het huidige team bij het voortraject. Zo voelen ze zich betrokken én staan ze meer open voor veranderingen.
  • Breng de verwachtingen naar elkaar goed in kaart, zodat je dit tussentijds en achteraf kunt evalueren.
  • Behandel de externe collega’s zoveel mogelijk als de medewerkers in loondienst, ook de sollicitatieprocedure.
  • Plan voldoende contactmomenten in tijdens de samenwerking. Freelancers zijn soms minder vaak op locatie, denk goed na over jouw voorkeur voordat je iets wordt opgedrongen. Bellen, mailen, videobellen, whatsappen, wat jouw voorkeur heeft.

Betrek het huidige team bij het voortraject. Zo voelen ze zich betrokken én staan ze meer open voor veranderingen.

Hoe vind je een geschikt bureau?

Bedenk goed wat je nodig hebt, ga je voor een specialist of zoek je het schaap met de 5 poten? Er zijn veel specialistische partijen die één specifieke taak oppakken, bijvoorbeeld bedrijven die je vindbaarheid in Google vergroten. Vaak focussen zij zich enkel op dat ene onderdeel.

Was je doel écht om alleen beter gevonden te worden in Google of wilde je meer omzet/leads via de website ontvangen? Een SEO specialist kijkt niet naar de conversiegerichtheid van de website. Je wordt beter gevonden in Google maar je behaalt nog steeds jouw doel niet. Denk daarom goed na over het uiteindelijke doel en durf om advies te vragen. 

Zo gaan wij te werk

Als freelance marketeers helpen wij om de gehele marketing op te zetten of om de huidige marketing flink te boosten. Denk aan het uitdenken van een strategie, het bepalen van de branding en het uitvoeren van diverse marketingtaken zoals social media, nieuwsbrieven, mailings en/of website optimalisatie.

Al onze werkzaamheden gebaseerd op de volledige klantreis ofwel customer journey. Hiermee voorkom je dat je geld verspilt aan één onderdeel. Hoe we dit doen? We creëren structuur, bouwen aan een basis en zitten continue aan de knoppen om te finetunen. Wij zijn gek op data, dus dit is ons kompas waarmee we de marketingkoers blijven bepalen. 

Vraag vrijblijvend advies

Twijfel je nog of het uitbesteden van werk bij je past? Je kunt er ook voor kiezen om het team te laten groeien en hierin persoonlijke begeleiding te krijgen. In dat geval organiseren wij Personal Training Sessies. Weet je nog niet goed wat bij jou past? Kies dan eerst voor een vrijblijvend marketingadvies om inzicht te krijgen in de groeikansen binnen jouw bedrijf.

Weten hoe wij te werk gaan?