VERKOOPSTRATEGIE: VERKOOP JEZELF

De rol van een verkoper in de organisatie is belangrijker dan je denkt. Bij veel bedrijven is dit een onderbelicht probleem. Marloes ervaarde dit zelf. Lees de verkoopstrategie en leer wat jij kunt doen om dit te voorkomen!

Marktritueel van Marloes

Jarenlang ging Marloes op maandagochtend voor werktijd naar de markt om groente en fruit te kopen. De goedgemutste groenteman zorgde ervoor dat ze altijd met een glimlach naar huis liep. Weer of geen weer, hij maakte er een feestje van en er was altijd ruimte voor een praatje. Bovendien was zijn aanbod van goede kwaliteit én spotgoedkoop. Great start of the week! 

Wisseling van de wacht

Op een dag vertelde hij tijdelijk werd vervangen door zijn broer, een sigaarrokende norse man met een ochtendhumeur. Het feit dat ze haar groente nu in een sigaarwalm moest uitzoeken bij een kraam waar ze als een nummertje werd behandeld, bleek een goede reden om voortaan op maandagochtend langer te blijven slapen.

Verkopen is mensenwerk

Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk de rol van een verkoper is. Veel bedrijven vergeten dat het verkopen niet zozeer gaat om het verkopen van het product maar om het verkopen van jezelf. Jouw klanten doen geen transactie met jouw bedrijf, maar met jou als persoon. Jij bent namelijk het gezicht en de ziel van je bedrijf, niet je product of dienst.

Jouw klanten doen geen transactie met jouw bedrijf, maar met jou als persoon. Jij bent namelijk het gezicht en de ziel van je bedrijf, niet je product of dienst.

De belangrijke rol van de verkoper

Verkoop je jezelf, dan bouw je een band op met je klanten, waardoor ze het jou gunnen om hun zuurverdiende geld bij jou te spenderen. Jouw product is namelijk niet uniek, die is overal te koop. Degene die jouw product uniek maakt, dat ben jij! Het is jouw service, persoonlijkheid en werkwijze waarvoor jouw klanten omrijden. Maak dit dus een belangrijk onderdeel van je verkoopstrategie.

Het geheim van de Smit: 4 tips

Wat was het succes van die groenteman? Hij was zichzelf, had vertrouwen in zichzelf en was in staat om te luisteren. Bovendien liet hij overduidelijk zien dat hij er plezier en passie in had. Deze 4 elementen zijn dus de basis van je succes. Daar win je vertrouwen mee en dat is voor jouw klanten nodig om te beslissen om zaken met jou te doen. 

Verkooptip: Hoe verkoop je jezelf?

Stop dus met het verkopen van je product, start met het verkopen van jezelf. Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe beter je product verkoopt. Toon oprechte interesse en weet wie er voor je staat. Wanneer je dit doet, bouw je onbewust een band op. Als je zakelijk blijft en teveel focust op het verkopen, zoals die norse broer, dan creëert dit afstand en wordt het te eenzijdig. 

Verandering in je organisatie

Wat ging er mis? Het gezicht van de marktkraam was in één klap verdwenen, de ziel was uit het bedrijf. De groentenman nam namelijk alle vaste collega’s mee en plaatste een compleet nieuw team. Door al alle vertrouwde gezichten weg te halen, werd de opgebouwde relatie niet overgedragen. Het dna ging verloren en vaste klanten merkten dat e.e.a. niet meer hetzelfde was.

Stop dus met het verkopen van je product, start met het verkopen van jezelf. Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe beter je product verkoopt.

Wat als het vertrouwde gezicht verdwijnt?

Hou bij verschuivingen in je organisatie goed in de gaten dat niet alle ‘vaste gezichten’ in één keer verdwijnen. Wanneer slechts één persoon wordt vervangen door een nieuwe collega, blijft de rest van het team het vertrouwde dna uitademen, waardoor je vaste klanten de goede band behouden. Zodra de nieuwe vervanger het dna heeft overgenomen, kun je opnieuw veranderingen doorvoeren.

Welke rol speel jij als verkoper?

Wil je weten hoe dit bij jou in de organisatie is? Vraag een adviesgesprek aan en wij geven je vrijblijvend hierover persoonlijke verkooptips en adviezen. Zo heb jij handvaten om zelfstandig aan de slag te gaan met de optimalisatiepunten.

Weten hoe wij te werk gaan?