MARKETINGSTRATEGIE VOOR OMZETGROEI

Wil je een passende marketingstrategie opstellen voor jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet starten? Wij nemen je stapsgewijs mee in het opstellen van een goede marketingstrategie.

Marketingstrategie

Je hebt al veel geprobeerd. Social media, geflyerd in de buurt en ‘oh ja, ik heb ook eens wat nieuwsbrieven verstuurd.’ Je probeert hap-snap allerlei dingen om op korte termijn meer klanten en omzet te genereren. Het frustreert dat niks werkt óf dat je de resultaten niet meetbaar kunt maken.

Een goede marketingstrategie helpt hierbij. Het geeft houvast en sturing op de juiste momenten. Een goede marketingstrategie zou de basis moeten zijn voor iedereen die zich met marketing bezighoudt. 

Wij nemen je mee in de basisonderdelen van een marketingstrategie.

Omzetgroei

Omzetgroei wordt vaak benoemd als dé belangrijkste doelstelling bij het inzetten van marketing. Er zijn technieken die direct helpen om (extra) omzet te genereren. 

Wij geloven meer in een duurzame strategie, waarbij gasten/klanten zich op lange termijn aan jouw bedrijf binden. Doelstellingen als nieuwsbrief inschrijvingen, naamsbekendheid vergroten, nieuwe klanten werven of het verhogen van klant betrokkenheid passen hierbij.

Aan de hand van dit soort doelstellingen kun je een marketingstrategie maken. Zorg ervoor dat ze meetbaar zijn zodat je tussentijds kunt analyseren of je op de goede weg bent.

Bepaal de doelgroep

Marketing is een samenvoeging tussen ‘market’ en ‘getting’ en is dus de kunst om jouw markt te veroveren. Om hiermee te starten wil je weten wie zich op deze markt begeeft, wat hun gewoontes zijn én hoe je hen kan bereiken. Hoe specifieker de doelgroep des te beter de resultaten. 

Heb je tóch te maken met een brede doelgroep? Probeer deze groep op te splitsen en subgroepen. Binnen één grote groep zijn altijd kleinere groepen met overeenkomsten te vinden. 

Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met marketing, kan het slim zijn om te focussen op één van de subgroepen. Op deze manier kun je stap-voor-stap wennen aan het werken met een marketingstrategie. Zodra de werkzaamheden in jouw routine verweven zijn kun je meerdere subgroepen aanspreken. 

Wil je snel resultaat maar zelf aan de knoppen zitten? Overweeg dan de personal training sessions. 

Wie zijn de concurrenten?

Veel ondernemers hebben een goed beeld van hun concurrenten. Vooral in de beginfase van het ondernemen weten ze alles van hun concurrenten. Hoe accuraat is deze kennis nog? Wellicht is jouw onderneming of die van de concurrent sinds de beginfase van koers gewijzigd. 

Bekijk niet alleen naar het assortiment of de diensten van de concurrent. Bij het opstellen van een marketingstrategie wil je ook weten of ze actief marketing voeren. Zo ja, stel de zogenaamde W vragen (wie, wat, waar, wanneer) en vergelijk dit met elkaar. Ga vooral niet kopiëren maar gebruik deze informatie om gaten op te vullen of inspiratie op te doen.

Sommigen verwachten dat ze met de minimale inspanning gelijk volle zalen trekken. Helaas is dit niet het geval. Consistentie is het sleutelwoord.

Waar sta jij?

Nu je weet wie jouw concurrenten zijn kun je jezelf gaan positioneren. Waar sta jij ten opzichte van de concurrenten? Dit is enorm belangrijk voor de marketingstrategie. Hoe beter jij deze boodschap uitdraagt in de marketingactiviteiten, des te beter de klant snapt waarom hij bij jouw bedrijf past.

Nooit meer schieten met hagel

Je weet waar de doelgroep zich bevindt, althans als je een goede doelgroepanalyse hebt gedaan. Nu is het tijd om de middelen inzichtelijk te maken. Denk hierbij niet alleen aan social media, ook Google, SEO, blogs en advertenties in (vak)bladen.

Omdat je weet waar je doelgroep zich bevindt kun jij je focussen op een aantal middelen. Je hoeft niet overal zichtbaar te zijn, enkel op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Zorg voor een consequente aanpak, de frequentie is afhankelijk van het kanaal/middel dat je gebruikt. Een bezoeker heeft gemiddeld 7 bewuste of onbewuste contactmomenten nodig voordat hij tot aankoop overgaat.

Meten is weten

Met handige, vaak gratis, programma’s krijg je inzage in data. Data is superbelangrijk! Met data maak jij namelijk jouw marketingactiviteiten meetbaar. Hierdoor weet je wat jouw marketinguiting oplevert en of jij jouw doelstellingen behaalt. 

Marketing uitbesteden of samenwerken?

Heb je geen tijd of vind je het lastig om te beginnen? Wij helpen bij de opstart, óf gaan een stapje verder. Zo helpen we met passende input, acties en uitingen afgestemd op jouw doelgroep. Wij maken een rapportage op maat om resultaten inzichtelijk te maken.

Weten hoe je die geïnteresseerde markt wilt binnenhalen? Bekijk ons consult over verkopen. Wil je weten of je de juiste prijs biedt aan je doelgroep? Lees dan meer over het revenue consultancy.

Weten hoe wij te werk gaan?