Waarom betaal je de ene keer €50 en de andere keer €150 voor je vlucht naar Barcelona? Dit is voor veel mensen een raadsel. Het heeft te maken met het bepalen van een prijsstrategie, in de hotellerie beter bekend als Revenue Management.
In de hotellerie en luchtvaart is Revenue Management (ook wel Yield Management) een bekend begrip. Kort gezegd bedoelen we hiermee: het afstemmen van de prijs op de vraag en het aanbod, om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Dit resulteert vaak in flexibele tarieven die per dag, week of periode kunnen variëren.
Het bepalen van deze tarieven gebeurt door slimme systemen die voorspellingen doen op basis van eerdere aankopen en patronen. Dit geeft veel inzicht in piek- en daluren én in het aankoopgedrag van de consument. Deze gegevens zijn essentieel om een goede prijsstrategie te bepalen.
Naast het behalen van meer omzet, kun je flexibele tarieven inzetten om de hoeveelheid vraag te spreiden. Met een juiste prijsstrategie trek je de grote stroom aan vraag uiteen. De ene klant is nu eenmaal eerder bereid om meer te betalen dan de prijsbewuste klant. Om dit te kunnen doen, is het van belang om je markt in kaart te brengen en je doelgroep te bepalen.
Revenue Management komt niet alleen voor in de luchtvaart en hotellerie, het is dichterbij dan je denkt. Denk aan de daluren in het OV en in de sportschool. Bij pakketbezorging zijn de bezorgkosten in de avond doorgaans duurder en in je favoriete restaurantje betaal je voor hetzelfde menu in de weekenden vaak meer dan doordeweeks.
Een prijsstrategie bepalen door middel van Revenue Management is interessant voor bedrijven die producten leveren met de volgende eigenschappen:
Fluctuerende vraag
Restaurants zijn doorgaans in het weekend veel drukker dan door de weeks en bepaalde vakantiebestemmingen zijn veel populairder in de zomer. Ook speciale evenementen zorgen ervoor dat er op bepaalde momenten schommelingen ontstaan in de behoefte stroom van bepaalde producten of diensten.
Vergankelijkheid
Het product heeft een beperkte houdbaarheid, dus als je het product vandaag niet verkoopt, is de gemiste omzet niet meer in te halen. Denk maar aan een lege stoel in een opstijgend vliegtuig of vertrekkende trein, een leegstaande hotelkamer op een zaterdagavond of een product uit de supermarkt dat haar houdbaarheid verliest en met 35% korting wordt aangeboden.
Beperkte capaciteit
Een hotel met 100 kamers kan bijvoorbeeld niet ineens 10 kamers bijbouwen wanneer er veel vraag is en in een vliegtuig kunnen op populaire vluchtdagen niet zomaar extra stoelen bijgeplaatst worden.
Bevat jouw bedrijf een van deze kenmerken en wil jij ook een hoger rendement behalen uit jouw omzet?
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |