Wil jij eindelijk eens consequent posten op social media? Je weet dat dit nodig is om jouw doelgroep te bereiken, maar heb je géén idee waar je moet beginnen? Leer hoe jij een goede social media strategie maakt om effectief én consistent zichtbaar te zijn bij jouw doelgroep.
Klik, klik, klik… dit zijn leuke foto’s voor op de socials! Even een nieuwe filter proberen en wat populaire #hashtags vermelden, want blijkbaar vergroot dat mijn bereik. Nu alleen deze post nog 1-op-1 kopiëren naar mijn andere social media kanalen en… klaar is Kees!
Waar blijven alle likes? Waarom slaat mijn kersverse post niet aan? Je doet zo je best en toch vraag jij je af wat er mis gaat. Voorkom dat je in een negatieve flow raakt en dat je de goede intenties links laat liggen. Hoe fijn zou het zijn als je een doordacht plan van aanpak zou hebben, als stok achter de deur.
Zo’n plan van aanpak is een social media strategie. Het is namelijk niet zo dat je met één random post gelijk volle zalen trekt. Een klant heeft vaak meerdere contactmomenten nodig voordat hij overgaat tot aankoop, vaak gebruikt diegene hiervoor diverse kanalen. Consistent online zichtbaar zijn op verschillende kanalen is dus erg belangrijk. Je hoeft écht geen 5 verschillende kanalen te onderhouden. Leer waar jij jouw doelgroep kunt bereiken en focus je op dát kanaal.
Met een goede social media strategie ga je merken dat het succes van een post vaak niet terug te zien is in likes. Als jij jouw volgers wilt doorverwijzen naar jouw website, zijn er andere cijfers om het succes van die post te meten. Bovendien geeft het je meer vertrouwen, het voelt niet meer hap-snap omdat jij jouw boodschap volgens een logische opbouw communiceert.
Helaas pluk je jouw social media strategie niet even van Google. Natuurlijk kom je veel tips tegen die voor een ander goed uitpakte. Dat wil echter niet zeggen dat dit ook jouw sleutel tot succes is. Onderzoek goed welke strategie het beste bij jouw doelgroep past en waar deze zich bevindt, zodat je straks in de juiste vijver vis met het juiste aas.
Denk jij nu; ik heb al een social media strategie. Ga dan na of jij jouw doelen hier nog mee bereikt. Jouw strategie van 1,5 jaar geleden zal namelijk nu niet meer dezelfde successen opleveren. Dit heeft te maken met het algoritme van de social media kanalen én de veranderende social media behoefte van jouw doelgroep. Ga maar eens na bij jezelf: gebruik jij social media nog hetzelfde als 1,5 jaar geleden?
Half onderzoek is hetzelfde als géén onderzoek. Als je geen tijd hebt om consequent tijd te besteden aan social media, heb je dan wel tijd om een goed onderzoek te doen? Start nu met onze tijdelijke training en ben verzekerd van een kwalitatief onderzoek. Zo weet je zeker dat je over een half jaar geen tijd hebt verloren én profiteert van de resultaten.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |