TIPS VOOR WEBSITE OPTIMALISATIE

Baal jij ook dat jouw website nog te weinig zorgt voor echte aankopen van jouw producten of diensten? Check of jouw website wel goed is ingericht. Ga direct aan de slag met website optimalisatie met behulp van de tips in deze blog. 

Meer conversies door website optimalisatie

Website optimalisatie is een constant proces, de behoeftes van de bezoekers veranderen namelijk constant. De eerste stap zet je door duidelijk in kaart te brengen wat het doel is van jouw website in zijn geheel én van de individuele webpagina’s. Zo kun je de conversie van elke pagina goed meten én weet je wanneer er geoptimaliseerd moet worden.

Wat is het doel van jouw website?

Elke pagina kan een eigen doelstelling hebben. In de ideale situatie heb jij een pagina voor elke fase in het aankoopproces. De fases in het aankoopproces worden specifiek toegelicht in de Customer Journey. Ben je nog niet bekend met de Customer Journey? Lees dan de blog Optimaliseer jouw ideale klantreis.

Elke pagina heeft altijd een eigen doelstelling. In de ideale situatie heb jij een pagina voor elke fase in het aankoopproces.

Type website bezoekers

Lees hieronder voor welke fases een gemiddelde website ingericht kan zijn om de conversie te meten of de conversie te verhogen. Let op: onderstaande voorbeelden zijn bedoeld ter inspiratie. Voor elke website en onderneming zijn variaties en aanvullingen mogelijk.

Oriënterende bezoeker

De oriënterende bezoeker is op zoek naar informatie. Hij/zij herkent zich vaak in een bepaald probleem, angst of frustratie. Om deze website bezoeker in zijn behoefte te kunnen voorzien, is het slim om content te plaatsen waarin de bezoeker zich zal herkennen. Dit kan door middel van:

  • Blogs
  • Video’s
  • Infograhpics
  • Advertenties

Dit type bezoeker zal niet direct overgaan tot aankoop. Gemiddeld koopt een consument pas na 7 bewuste of onbewuste contactmomenten. Als deze bezoeker geïnteresseerd is geraakt, wil jij deze bezoeker blijven bereiken. Geef deze oriënterende bezoeker daarom de mogelijkheid om in contact te blijven.

Je kunt de conversie meten door het verkeer op de pagina’s te analyseren. Dit gebeurt veelal in Google Analytics. Een conversie op een oriënterende pagina meet je o.a. door middel van scroll dieptes, tijd op de pagina, kliks op de pagina én pagina paden. 

Geintereseerde websitebezoeker

De geïnteresseerde websitebezoeker wil meer weten. Hij zal meerdere blogs lezen en in contact willen blijven voor de laatste updates van jouw product of dienst. In deze fase kun je diverse methodes hanteren:
  • Retargeting campagnes
  • Social media kanalen
  • Nieuwsbrieven

De conversie op een pagina voor geïnteresseerde websitebezoekers meet je o.a. door middel van aanmeldingen voor de nieuwsbrief, nieuwe volgers op social media kanalen en ingevulde contactformulieren.

Verlangende websitebezoeker

Deze bezoeker weet ondertussen wat hij wil. Jouw product of dienst kan in zijn behoefte voorzien, maar er is nog een laatste blokkade. Elke websitebezoeker kan een andere blokkade hebben en daarom is het goed om zoveel mogelijk met de afnemers in gesprek te blijven. Dit doe je onder andere door. 
  • Live chat
  • Giveaways
  • FAQ
  • Infographics

De conversie meet je door het aantal downloads van de infographics te te meten, het aantal giveaways te tracken en het klik- en scroll gedrag op de website te analyseren.

Doelbewuste websitebezoeker

Er zijn natuurlijk ook bezoekers die al heel duidelijk weten dat ze jouw product of dienst willen. Elke vorm van afleiding kan een blokkade zijn in het aankoopproces dus dat wil je voorkomen. Maak het de doelbewuste bezoeker daarom zo makkelijk mogelijk om een order te plaatsen óf om met je in contact te komen. Hierin zijn tal van mogelijkheden. Welke optie past bij jouw doelgroep?
  • Webshop met eigen account
  • Contactmogelijkheden buiten kantooruren
  • Loyalty programma 

Dit is de meest bekende vorm van het meten van conversie, namelijk het meten van omzet. Ook de inschrijvingen voor het loyality programma kun je zien als conversie.

Conversie in 3 klikken

Voor een zo hoog mogelijke conversie geldt dat elk type bezoeker binnen 3 kliks vanaf de homepage het doel kan bereiken. De eerste stap om te optimaliseren is door jouw website door de ogen van de bezoeker te bekijken, per fase. Daarna duik je in Google Analytics.

Zie jij dat bezoekers ergens vastlopen of afhaken vóór de conversie? Probeer dan te achterhalen waar de blokkade zit. Houd er rekening mee dat je slechts één aanpassing per bezoekerspad aanpast. Mocht je met de ene oplossing een nieuw probleem veroorzaken, dan weet je waar dit vandaan komt.

Frisse blik nodig?

Is Google Analytics één grote doolhof voor je? Dan is een standaard format handig, wij maken deze op maat voor jouw organisatie zodat je weet waar je naar moet kijken.

Weten hoe wij te werk gaan?