Het bepalen van je doelgroep lijkt lastig, maar is kinderspel. Letterlijk; want wij vergelijken het altijd met het spel ‘Wie is het’. Wij leggen uit waarom! Zin in een spelletje?
De eerste stap van het succesvol ondernemen is het in kaart brengen van jouw doelgroep. Dit zijn namelijk jouw potentiële klanten die jouw product of dienst willen afnemen én hiervoor willen betalen. Deze groep is dus een essentieel onderdeel in jouw klantreis, waarop jij alle activiteiten en inspanningen gaat afstemmen.
Hoe bepaal je een doelgroep? Juist, met het spel ‘Wie is het’! Wie heeft het vroeger niet gespeeld? Met behulp van gesloten vragen moet je raden wie er op jouw kaartje staat. Je start met een brede en ondefinieerbare doelgroep, maar door jouw goede vragen wordt deze steeds kleiner en specifieker.
Wees niet bang dat je je doelgroep te klein maakt. Als je zelf amper weet voor wie jouw product of dienst bedoeld is en jij je doelgroep dus maar lekker algemeen houdt, zal niemand zich aangesproken voelen om van jou te kopen. Hoe specifieker jij dus je doelgroep weet te omschrijven, hoe doelgerichter je hen kunt benaderen. Dat bespaart tijd én geld.
Vandaag spelen we de limited edition van het ‘Wie is het spel’ met maar liefst 4 rondes. Beantwoord deze vragen en dan weet je wie jouw (potentiële) klanten zijn.
Je start ronde 1 met het segmenteren van jouw markt. Op welk deel wil jij je richten? Segmenteer je doelgroep op leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, inkomen en opleidingsniveau. Bepaal vervolgens of je op lokale, regionale of (inter)nationale klanten wilt richten en of je gaat focussen op het zakelijke of particuliere segment.
Het marktsegment is bekend, in ronde 2 gaan we dieper in op de eigenschappen en idealen van jouw doelgroep. Wat hebben ze gemeen? Wat vinden ze belangrijk? Omschrijf ook hun gedrag en denkpatroon. En hoe lang duurt het beslissingsproces? Welke factoren zijn belangrijk bij de aankoop? Hoe trouw ze zijn aan jouw product of dienst? Deze vragen geven waardevolle informatie om straks jouw doelgroep te kunnen benaderen.
In deze ronde breng je in kaart waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Kun je de behoefte van jouw doelgroep beschrijven? Hebben ze een probleem of pijnpunt waarvoor ze een oplossing zoeken? En aan welke kenmerken moet het product voldoen?
De behoefte van jouw doelgroep is bekend dus bedenk welke oplossing jij biedt. Waarom hebben ze interesse in jouw aanbod? Waarom kopen ze bij jou en niet bij je concurrent? In hoeverre zijn ze bereid om te betalen voor jouw product of dienst? Met het antwoord op deze vragen weet jij in hoeverre jouw product of dienst aansluit op de behoefte van jouw doelgroep.
De 4 rondes zijn gespeeld en je doelgroep staat op papier. Nu begint het echte werk! Met deze waardevolle informatie ga jij je doelgroep benaderen en leer je hen kennen in de praktijk. Een goed marketingplan is hiervoor een must. Wij helpen je met het opstellen van een strategisch plan én geven je tips en tools hoe je je strategie kunt aanpassen op eventuele veranderingen van jouw klantbehoeften.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |