VISSEN ALS MARKETING METAFOOR

Als iemand vraagt wat wij doen, is de term sales altijd vrij gemakkelijk uitleggen. Bij het noemen van Marketing en Revenue, zien we echter de blik al snel wat schaapachtig worden. Tegenwoordig leggen wij het proces van Marketing uit alsof je gaat vissen. Huh? Ja vissen… Lees hier waarom!

Vissen als marketing metafoor

Vissen, wie heeft het vroeger niet gedaan? Wij in ieder geval wel. De oude hengel van pa werd uit de schuur gehaald en vol spanning zaten we bij de sloot achter het huis te wachten. Oké, vissen is je hengel uitgooien, gaan zitten en wachten tot je beet hebt. Is dat dus marketing? Nee, vissen is een sport waarbij kennis, ervaring én voorbereiding komt kijken. Dat is marketing.

Welke vis ga je vangen?

Het proces van vissen én marketing start bij een goede voorbereiding. Allereerst moet je weten wie je aan de haak wilt slaan. Ga je karpervissen of vissen op zalm? Zo is het ook bij marketing. Welk type klant wil je proberen te vangen? Wat is het geslacht, de leeftijd en de interesses? Breng het profiel van je doelgroep eerst in kaart, voordat je overgaat tot actie. 

Als je je teveel focust op iedereen, voelt niemand zich aangesproken om van je te kopen.

Waar is jouw vis te vinden?

Als je weet wie je moet vangen, moet je weten waar je deze tegenkomt. Zo vind je zalm in zee, dus is het verloren tijd om jouw hengel dagen uit te hangen in het zoete rivierwater. Hetzelfde geldt bij marketing. Het is vrij nutteloos als je kukident kleefpasta voor 65+’ers wilt verkopen via Tiktok, tijdens het reclameblok van het jeugdjournaal of in het tiener magazine Girlz. Bedenk goed op welk medium je doelgroep te vinden is en waar je wilt publiceren.

Is je visuitrusting compleet?

De hengel van pa was prima voor die kleine visjes, maar welke hengel gebruik je voor snoek of paling? Voor elke vis is een specifieke uitrusting nodig. Nu zijn er 34.000 vissoorten, dus het wordt een beetje duur om uitrusting voor alle soorten te kopen. In marketing zien we de visuitrusting voor de wijze waarop de doelgroep de boodschap ontvangt. De één graag leest graag lange teksten of blogs, de ander wordt getriggerd door foto’s of video’s en weer iemand anders luistert de boodschap graag middels podcasts. 

Wat is je lokaas?

Je locatie is bepaald en je visuitrusting is compleet. Nu nog een lekker hapje waar jouw vis op afkomt. Zo werkt het ook in de marketing. Je advertentie moet zodanig aanspreken dat jouw doelgroep getriggerd wordt om eens een kijkje te nemen op je website, winkel of webshop. Het juiste beeldmateriaal én teksten zijn ontzettend belangrijk. In ons artikel over neuromarketing vertellen we hoe jij indruk maakt op jouw klant.

Stilzitten en toch in beweging blijven

Zo, als je hengel uitgeworpen is, rest alleen nog het wachten… Pa zei altijd dat we stil moesten zitten om de vissen niet af te schrikken. Toch moet je in je hoofd altijd in beweging blijven.

Hetzelfde geldt voor Marketing. Blijf constant analyseren hoe het gaat: Waarom bijten de vissen niet? Is het aas niet aantrekkelijk genoeg? Zit ik wel op het goede tijdstip langs het water? Zit ik wel in de goede vijver? Is er te veel concurrentie? 

Met behulp van data en expertise van een marketeer kun jij snel aanpassingen maken, zodat er niet te veel kostbare tijd verloren gaat. Heb jij die kennis (nog) niet in huis? Bekijk wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van consultancy voor marketing.

Geduld is een schone zaak

Wat duurt dat lang he? Wij waren vroeger natuurlijk veel te ongeduldig om te wachten. Continu trokken we die hengel omhoog om te kijken of er nog wel aas aan zat, niet wetende dat we de vissen juist wegjaagden. Vissen bijten namelijk nooit gelijk. Ze zwemmen eerst rond het aas en spelen met het voer, voordat ze bijten. 

Zo het ook bij marketing. Gemiddeld moet iemand een 7 keer direct of indirect in contact komen met een bedrijf, voordat hij overgaat tot actie. Doodzonde als je bij de 6e vertoning de stekker uit je marketing campagne trekt, waarna het hele proces weer opnieuw begint. Over de verloren investering nog maar niet te spreken. Veel managers zijn ongeduldig als ze niet snel genoeg resultaat zien, maar vertrouw op de uitrusting, de data en de kracht van herhaling.

Geluk of strategie?

Pap, ik heb beet! Wat waren we trots als er een klein visje aan de lijn bungelde. Er was ook altijd ruzie wie dat glibberige ding van de lijn mocht halen. Het vangen was meer geluk dan strategie, in de marketing is deze werkwijze zonde van de tijd en het geld. Alles wijst op het leren kennen van je doelgroep, het inzetten van de juiste tools en het blijven optimaliseren van je marketing activiteiten. 

Op welke vis richt jij je?

Heb jij al besloten op welke vis jij wilt azen? Wij helpen je graag met het profileren van je doelgroep en met het uitreiken van de juiste tools. Wedden dat jij binnen no-time ook beet hebt?!

Weten hoe wij te werk gaan?