NEUROMARKETING IN DE PRAKTIJK

Toen wij op de Hotelschool de kneepjes van het vak leerden, konden wij niet meer uit eten zonder op de etiquette te letten. Zo zijn er ook voorbeelden die wij zien op het gebied van neuromarketing, terwijl het jou niet zal opvallen. Benieuwd? We geven jou een kijkje door onze bril voor leuke neuromarketing voorbeelden uit de praktijk!

Social proof

Nespresso what else? Laat dat kopje Nespresso maar achterwege hoor, een glaasje water smaakt ook prima in het gezelschap van George Clooney. Sinds 2006 is hij dé grote ambassadeur van Nespresso, zou het toeval zijn dat de omzet tussen 2006 en 2008 verdubbelde? Tegenwoordig is dit stukje neuromarketing beter bekend als “influencer marketing”, omdat dit stukje sociale bewijskracht enorm goed kan werken wanneer de juiste influencer wordt gebruikt voor de juiste doelgroep. Het checken van reviews valt hier ook onder, ga jezelf eens na hoe vaak maak jij gebruik van sociale bewijskracht? 

De wet van wederkerigheid

Heb jij weleens een aankoop gedaan omdat je het gevoel had dat je ‘iets’ terug moest doen? Dit voorbeeld is bijna niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. Marketingacties als het weggegeven van een gratis e-books tot het geven van een klein cadeautje, de ontvanger zal onbewust het gevoel krijgen dat hij iets terug moet doen en daarom eerder overgaan tot het doen van een aankoop. 

De schoen staat je fantastisch (social proof) het is de laatste én alleen vandaag afgeprijsd (schaarste), zal ik hem alvast bij de kassa zetten (consistentie)?"

Schaarste

Deze kom je dagelijks tegen én ja wij trappen hier ook gewoon in. Al zijn hier tegenwoordig strengere regels aan verbonden. Vroeger gebruikte sites als Booking.com deze techniek weleens ten onrechte. Er stond bij bepaalde hotels/kamers “nog maar 2 beschikbaar” ook al waren er nog meer te verkrijgen. Tegenwoordig mag dit niet meer. Als je dit dus ziet staan én je wilt de deal niet missen, moet je dus opschieten.

Consistentie

Deze techniek is wat minder bekend maar werkt erg goed. Bij deze techniek stelt de verkopende partij een aantal vragen waar de potentiële koper altijd bevestigend op reageert. De laatste, en beslissende, koopvraag wordt daardoor ook vaak bevestigend beantwoord.

Je gaat naar de schoenenwinkel en neemt een schoen uit het schap, je vraagt naar jouw maat en past de schoen. 

“Vind je de schoen mooi?” Ja.
“Zit de schoen lekker?” Ja.

“De schoen staat je fantastisch (social proof) het is de laatste én alleen vandaag afgeprijsd (schaarste), zal ik ze alvast voor je bij de kassa zetten?”

Bedenk na 2x ‘ja’ nu nog maar een reden om ‘nee’ te zeggen.

Eenheid

Wij mensen willen ergens bij horen, bij voorkeur bij een groep mensen waar we ons mee kunnen identificeren. Er ontstaan steeds meer communities waar gelijkgestemden met elkaar communiceren. Denk maar eens aan apps om sportprestaties te delen. Van deze groep neem je vaak meer aan dan van buitenstaanders.  

Autoriteit

Informatie uit wetenschappelijk onderzoek, dat moet waar zijn. Veel mensen lezen hierom de Gids van de Consumentenbond en baseren daarop hun aankoop. Maar denk ook aan awards, zo werd Van der Valk Hotel Uden-Veghel “Het Beste Hotel van Nederland” in 2015, een prachtige titel gegeven door een onafhankelijke jury. Daar wil je een keer slapen toch?

Sympathie

Hét perfecte voorbeeld hiervan lees je in onze blog Verkoopstrategie: verkoop jezelf

Give me more

Wat een eye openers he? Nu zul je denken: hoe kan ik dit toepassen?  Waarschijnlijk kun jij met een paar simpele aanpassingen al veel meer verkopen realiseren. Wil je dat wij wat gratis tips geven? Laat het ons weten via de button hieronder.

Weten hoe wij te werk gaan?