CREEER EEN LIEFDEVOLLE KLANTRELATIE

Elke relatie draait om liefde, ook jouw klantrelatie. Het woord ‘liefde’ staat niet voor niets midden in de behoeftepiramide van Maslov. Toch zien we dat bedrijven hieraan (te) weinig aandacht besteden. Herkenbaar? Tijd om het zakelijke liefdesvuur op te laaien! Dit zijn de 5 pijlers voor een liefdevolle klantrelatie.

Behoefte aan zakelijke liefde

Elke gezonde onderneming heeft als doel om de harten van klanten te veroveren en om duurzame relaties om te bouwen. Deze relaties zijn natuurlijk verre van de vurige relatie met je partner, maar toch zijn er veel raakvlakken. Het is de kunst om elkaars liefdestaal spreken. Liefdestaal? Jazeker, want net zoals we Engels, Nederlands en Spaans leren om elkaar te begrijpen, zijn er dus ook in de liefde verschillende talen.

5 pijlers voor een liefdevolle klantrelatie

Hoe moeilijk de liefde is, weten we allemaal uit eigen ervaring. Iedereen is namelijk anders in het uiten ervan. Gary Chapman schreef in zijn boek dat iedereen een bepaalde ‘voorkeurstaal’ heeft. Zie dit als je moedertaal, waarin jij je het meest prettig voelt en jezelf het beste kunt uiten. Jouw klant heeft dit ook. Hoe beter je de liefdestaal van jouw klant kent en spreekt, hoe meer hij zich gewaardeerd voelt en hoe meer hij het gevoel heeft dat hij ertoe doet.

Een relatie is hard werken. Weet je wel zeker of je jouw tijd investeert in de juiste klantgroep? Lees hier de stappen om de ideale klant voor jouw bedrijf te bepalen.

Hoe beter je de voorkeurstaal van jouw klant kent en spreekt, hoe meer hij zich gewaardeerd voelt en hoe meer hij het gevoel heeft dat hij ertoe doet.

Liefdestaal 1: Tijd en aandacht

Ben jij die organisatie die altijd ontzettend druk is en nooit tijd heeft om haar klanten te woord te staan? Een klant met deze liefdestaal verwacht volle en onverdeelde aandacht van jou. Het gaat om het samen zijn, het besteden van tijd aan elkaar en het hebben van oprechte interesse. Neem deze klant dus gerust mee voor een etentje of klantbijeenkomst. 

Liefdestaal 2: Dienstbaarheid

Bij deze liefdestaal voelt de klant zich prettig bij een organisatie die zich dienend opstelt en de klant vooruit wil helpen. Denk aan het aanbieden van een kop koffie, het hulp bieden bij problemen, het ontzorgen, of het adviseren over de beste keuze. Laat bij deze klant dus duidelijk merken dat ze voor hen klaarstaat!

Liefdestaal 3: Presentjes geven

Ken je een klant die altijd overdreven enthousiast reageert op jouw kerstpresentje? Deze klant vindt een fysiek cadeau namelijk een heel waardevol geschenk. Dit hoeft niet altijd een bombastisch cadeau met strik en al te zijn, je maakt ze al blij met een kaartje, bos bloemen of eenmalige korting.

Liefdestaal.4: Bemoedigende woorden

Deze klant hecht waarde aan het geven en ontvangen van immateriële cadeautjes, namelijk complimenten en positieve woorden of het benadrukken van jouw klant’s kwaliteiten. Klanten met deze liefdestaal zijn hier extra gevoelig voor. Met bemoedigende woorden geef je deze klant het gevoel van comfort, vertrouwen en zelfverzekerdheid. 

Liefdestaal 5: Fysieke aanraking

Bij deze liefdestaal hoeven we niet met elkaar in bed te duiken om liefde te tonen. Fysieke aanraking zit in de kleine dingen, zoals een zoen, handdruk of schouderklopje. Het kan al voldoende zijn om elkaars hand aan te raken bij het overhandigen van iets. Voor klanten die deze taal spreken, is het effect van aanraking 10 keer krachtiger dan met woorden. Let op: voor de andere liefdestalen voelt aanraking snel ongewenst of opdringerig. 

Niet iedereen staat open voor een liefdevolle klantrelatie. Hoe kun je omgaan met lastige verzoeken van klanten? Lees hier onze tips hoe je ook hen kunt stimuleren tot aankoop!

Wat is de liefdestaal van jouw organisatie?

Om de klantrelatie van jouw klant te boosten, is het belangrijk om eerst jouw eigen ‘moedertaal’ te ontdekken. Wat is de voorkeur van jouw organisatie als het gaat om klantcommunicatie? Deel jouw bevindingen en wij helpen je graag om de talen te begrijpen én toe te passen!

Benieuwd naar onze werkwijze?