TIPS VOOR BLOEIENDE KLANTRELATIES

Alles wat aandacht krijgt groeit. Maar hoeveel aandacht moet je je klant geven en wat is het wondermiddel waardoor je klant harder gaat groeien? Je leest het hier!

Groene vingers

De vriend van Marloes begon als groentje met het verzorgen van zijn kersverse planten. Een kind kan de was doen. Terwijl de ene plant verzoop van aandacht, werd de andere plant juist bruin door het vochttekort. Het is dus niet zo makkelijk als het lijkt…

Welke plant lijkt op jouw klant?

De ene plant is de ander nog niet. Dat geldt ook voor jouw klanten. Terwijl jouw orchideeën-klant met zijden handschoentjes behandeld moet worden, zit je cactus-klant niet te wachten op al die belletjes. Toch hebben beiden op hun tijd aandacht nodig.

Aan de bak dus! Investeer in een goed CRM systeem, waarin je per klant de eigenschappen, voorkeuren en laatste updates bijhoudt. Zo kun je je altijd inlezen en zijn ook je collega’s op de hoogte hoe jouw klant het beste verzorgd kan worden. Weet jij jouw klant nog niet zo goed te categoriseren? Leer in 4 simpele stappen je doelgroep te omschrijven!

En wie het kleine niet eert…

De vriend van Marloes investeerde in één grote plant als vulling van de vensterbank. Al die kleintjes waren te veel werk. Echter ging de plant dood, wat resulteerde in een lege vensterbank. Dit kan ook in jouw bedrijf gebeuren.

Voorkom dat jouw grootste klant de meeste aandacht krijgt. Elke klant, groot of klein, is namelijk even belangrijk! Vele kleintjes vormen samen één grote toch? Het gaat erom dat je de klanten vindt voor de langere termijn, zodat je hen leert kennen en aan je bindt.

Focus niet te veel op één grote klant. Elke klant is namelijk even belangrijk! Vele kleintjes vormen samen één grote toch?

Aandacht kost tijd

Een klant leren kennen en aan je binden kost tijd en geld. Toch is deze investering absoluut de moeite waard! Zie het als een stekje die moet uitgroeien tot volwassen plant. Bij terugkerende klanten zijn de stekjes al geworteld en is er dus meer kans om te groeien. Benieuwd hoe je moet stekken? Lees wat het belang van jouw rol als verkoper hierbij is.

Bewaak de kwaliteit

Heb je inmiddels een vensterbank vol? Verzorg ze dan met aandacht.  Beschouw bijvoorbeeld elk telefoontje alsof het je enige belletje is. Je gesprekspartner voelt feilloos aan wanneer de vragen niet oprecht zijn of wanneer je er met je hoofd niet bij bent. 

Geef ook je volledige aandacht aan iemand die je dringend wil spreken, ook al komt het slecht uit. Neem de tijd en let op de (non)-verbale communicatie; Luister goed, vat samen en vraag door met gerichte vragen. Zo geef je het idee dat jouw klant zich begrepen voelt en dat zorgt voor een goed gevoel.

Doe wat je belooft

Beloof jij je klant terug te bellen, doe wat je belooft! Jouw klant voelt zich anders niet serieus genomen en niet belangrijk genoeg. Een goede opvolging met oprechte aandacht zorgt dat je klant een positief beeld behoudt. Zorg ook voor een terugkoppeling door even te bellen of mailen of alles in orde is. Ook dit kost tijd, maar zo laat je zien dat je waarde hecht aan je klant en dat hij niet een nummertje is. Alles draait om jouw intentie en ook hier geldt: aandacht doet groeien.

Hoe is jouw klantenbestand?

De vriend van Marloes heeft inmiddels zijn planten goed leren kennen en de plantentuin groeit als kool. Hoe hard groeit jouw klantenbestand? Met simpele tips helpen wij om jouw bestand te laten groeien en om jouw klantrelaties te onderhouden. Vraag een adviesgesprek aan en start vandaag nog!

Ben jij meer een dierenvriend dan iemand met groene vingers? Dan zijn deze 5 verkooptips die je op klanten én honden kunt toepassen zeker interessant voor jou!

Weten hoe wij te werk gaan?