SAMENWERKING SALES & MARKETING

Wist jij dat een goede basis op het gebied van sales veel meer uit je marketing haalt? Stel.. elke euro die jij investeert in marketing levert € 10,- aan omzet op. Door middag van sales kun jij daar zomaar € 20,- van maken. In dit artikel geven wij tips hoe marketing en sales elkaar versterken.

Belang van goede marketing

Marketing zorgt voor de aanvoer van klandizie. Wij zien het als vissen, zoals omschreven in de blog Vissen als marketing metafoor. Het gaat om het uitzoeken van het juiste viswater (locatie) om de gewenste vis (doelgroep) te vangen, gebruik daarbij de juiste uitrusting (kanalen) en aas (content) en de kans is groot dat jij aan het einde van de dag beet hebt. 

Hoe krijg je klanten?

Met alleen de juiste marketingstrategie kom je er niet, wie zorgt ervoor dat de hengel omhoog wordt getrokken? De visser inderdaad, de visser kun je vergelijken met de verkoper.

De verkoper dient namelijk alert te zijn, hij observeert en houdt rekening met de omstandigheden van die dag. Het gaat om de menselijke factor die bij een groot deel van het marketingproces ontbreekt.

Vorige week werd Aniek verrast door een bericht van haar favoriete kledingwinkel. De nieuwe collectie was binnen en ze ontving een selectie die goed bij haar zou passen. Ze is datzelfde weekend nog langs geweest en ging met tassen vol naar huis.

De verkoper dient alert te zijn, hij observeert en houdt rekening met omstandigheden. De menselijke factor die in het marketingproces ontbreekt.

Belang van goede sales

Een goede verkoper in de favoriete winkel van Aniek wist een hoop signalen op te pikken. Ze heeft onthouden welke stijl Aniek leuk vindt, hoe ze graag geholpen wordt en nog veel meer waardevolle weetjes. Natuurlijk kun je systemen gebruiken om deze informatie te verzamelen maar het observeren én het verlenen van passende service is echt mensenwerk.

Door middel van het berichtje als aas werd Aniek gelokt. Voor het versturen van dit bericht was informatie van de verkoopster nodig. Ook zag de verkoopster dat het niet zo mooi stond als gedacht en adviseerde een ander item. De eerlijke mening én het snelle handelen van de verkoopster heeft ervoor gezorgd dat Aniek tevreden de deur uit liep, anders was ze misschien wel met lege handen weggegaan. De  De rol van de verkoper is dus ontzettend belangrijk.

Het verschil tussen marketing en sales

Sales & marketing kunnen niet zonder elkaar. Waar marketing zorgt voor de aanvoer van potentiële klanten van buitenaf, is het aan Sales om de tanden erin te zetten en nooit meer los te laten. Marketing is meer strategisch, Sales is tactisch en operationeel.

In dit voorbeeld gebruiken we een kledingwinkel, de manier van aanpak én de mogelijkheden zijn in elk bedrijf anders. Ook spelen missie en visie van een bedrijf een grote rol.

Hoe is jouw sales & marketing?

Voor een goede afstemming draait alles om de communicatie. Hoe beter de afstemming van de marketingactiviteiten, hoe makkelijker de salesafdeling hierop kan inspelen. Tijd om sales & marketing in jouw bedrijf als één team te laten opereren! Wij helpen graag met het in kaart brengen van de doelgroep en het doorvoeren van aanpassingen. We garanderen dat er in korte tijd veel meer concrete leads ontstaan! Waar wacht je nog op?

Weten hoe wij te werk gaan?